Saturday 15 August 2009

Ramai orang bertanggapan bahawa perancangan kewangan hanyalah untuk golongan berada sahaja. Sebenarnya, perancangan kewangan adalah untuk semua dan mungkin lebih penting lagi bagi golongan yang berpendapatan sederhana. Ini kerana golongan ini mempunyai pelbagai komitmen dari segi kewangan dan turut mempunyai matlamat hidup yang ingin dicapai. Matlamat hidup itu boleh jadi untuk membeli rumah dalam masa lima tahun, membiayai pengajian anak-anak di universiti dalam masa 10 tahun atau ingin bersara dengan selesa dalam masa 20 tahun lagi.

Bagi mencapai matlamat ini dalam jangka masa yang telah ditetapkan, menyimpan wang dalam akaun simpanan sahaja mungkin tidak memadai. Anda perlu melabur. Perancangan kewangan yang baik membantu anda untuk menyeimbangkan pendapatan anda dengan keperluan dan komitmen yang ada. Perancangan ini juga membolehkan anda mendapatkan gambaran jelas mengenai bagaimana dan setakat mana anda perlu merancang kewangan anda.

Perancangan kewangan merupakan langkah penting kepada setiap orang yang ingin berjaya. Untuk mencapai matlamat ini, pertama sekali anda perlu menetapkan hala tuju yang jelas untuk masa depan anda. Hala tuju ini biasanya lebih mudah dikenal pasti jika ianya dihubungkaitkan dengan matlamat hidup anda. Perancangan kewangan membantu anda menjadi lebih fokus dan berada pada hala tuju yang betul dalam mencapai matlamat kewangan anda.

Perancang kewangan boleh membantu anda menyusun dan membina matlamat hidup yang jelas berdasarkan tahap kewangan yang sedia ada, serta membuat perancangan kewangan.

Apabila perancangan kewangan telah disusun, perancang kewangan akan mencadangkan strategi yang sesuai bagi membantu anda mencapai matlamat kewangan – contohnya, mengurangkan perbelanjaan dan meningkatkan simpanan dan pelaburan. Proses perancangan kewangan boleh memberi manfaat kepada sesiapa sahaja – tidak kira usia, tahap pendidikan atau jumlah pendapatan anda. Walaupun anda mungkin masih belum bersedia, perancangan kewangan boleh membantu anda untuk mengenalpasti berapa banyak wang yang diperlukan untuk mencapai matlamat hidup anda. "Mempunyai perancang kewangan umpama mempunyai penasihat yang baik bagi membantu anda membuat keputusan yang bijak.”

Pada asasnya, perancangan kewangan ialah mengenai membuat peruntukan yang bijak ke atas pendapatan anda supaya matlamat hidup anda boleh dicapai, tidak kira berapa pendapatan yang anda perolehi. Ia adalah untuk semua golongan dan amat penting bagi semua yang mahukan kehidupan yang lebih menjaminkan masa depan. Mungkin anda ingin mengikuti program ini dan ingin mengetahui lanjut mengenai program ini bolehlah menghubungi:

Puan Faridah Roslan di talian 019 - 281 6570 atau
email ke idaroslan03@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment